zaterdag 23 februari 2013

Pismo Beach - Carmel, 14 augustus

Dag 27 woensdag 14 augustus 2002
Pismo – Carmel  (gereden afstand 192 miles, 307 km
Overnachting: Best Western Carmel Mission Inn (www.bestwestern.com) Prijs kamer: $101

Vandaag rijden we over de highway 1 naar Carmel. Het oorspronkelijk plan was om onderweg Hearst Castle te bezoeken. Zelf zijn we hier al twee keer geweest. We hebben toen de rondleidingen 1 (voor beginners) en 4 (voor supergevorderden) gedaan. Maar of Hearst Castle nu wat is voor de kinderen, daar twijfelen we aan. In een foldertje zien de kinderen een foto van het Romeins / Griekse buitenzwembad. Prachtig vinden ze dat. Daar willen ze heen. Als ze echter horen dat ze er niet in mogen zwemmen maar alleen maar naar mogen kijken, dan hoeft het voor hen niet. Dan willen ze liever naar het strand.
We vertrekken voor ons doen lekker vroeg, halftien. We tanken voor de laatste keer. Nadat we echter een half uurtje onderweg zijn, komen we er achter dat de Tupperware drinkbekers met water nog in de koelkast van de hotelkamer staan. Even aarzelen we of we moeten door rijden of teruggaan. Het zijn wel de drinkbekers die de kinderen altijd mee naar school nemen als er geen schoolmelk is en op elke vakantie gaan ze ook mee. We besluiten om te keren. Terug bij het hotel blijkt dat de schoonmaaksters de bekers net gevonden hebben. Om half elf zijn we weer terug op het punt waar we omkeerden. Zo, dat schiet lekker op.

Twee kilometer na Cambria  (zo’n 5 km voor Hearst Castle) slaan we af richting kust. We rijden over de Moonstone Beach Drive. Hieraan ligt een aantal mooi uitziende hotels. Waarom hebben we hier geen kamer geboekt in plaats van in Pismo Beach. We parkeren de auto en lopen over de boardwalk naar de kustlijn. Daar staan wat mensen naar de zee te kijken. Een stuk of tien zeeleeuwen zwemmen in het water of liggen op een rots te zonnen. Soms wordt er eentje door een golf van zijn rots afgegooid en snel neemt een ander beest dan zijn plaats in. “Dit zijn wilde hè mama, geen tamme zoals in SeaWorld” roept Marijke enthousiast.
Even verderop is een strandje en een picknickplaats inclusief toiletten. Kortom, een prachtige plek om te gaan lunchen. Onze koelbox bewijst voor de zoveelste keer zijn waarde.

Als de kinderen uitgespeeld zijn op het strand, vertrekken we richting Carmel. We rijden over de highway 1. Aangezien wij deze bochtige maar mooie kustweg al vier keer eerder gereden hebben (twee keer noordwaarts en twee keer zuidwaarts, waarvan één keer in de dichte mist; dat was niet fijn zo vlak langs de afgrond) stoppen we alleen even bij Nepenthe om wat foto’s van het uitzicht te maken. Tegen vijven komen we aan in Carmel. De kamer in de Best Western die we daar hebben (type ‘deluxe’; door de weeks even duur als een gewone kamer) is de mooiste van de hele vakantie. Hij heeft zelfs sfeerverlichting in de badkamer en een extra slaapbank voor het raam die onmiddellijk door de kinderen in gebruik wordt genomen om hun, dankzij de spelletjes van Las Vegas, inmiddels aardig uitg ed ijde knuffelverzameling ten toon te stellen. Overigens is de prijs van de kamer een typisch voorbeeld van het rare systeem van de Amerikanen om de prijzen exclusief tax te adverteren. De prijs van de kamer exclusief tax was $89. Er blijkt $12 tax over heen te komen. Waarom vermelden ze niet overal de prijzen inclusief tax.
Pal naast het motel ligt een luxe winkelcentrum met veel dure winkels, galeries en restaurants. We zoeken er tevergeefs naar een coin laundry. We eten in een Zwitsers restaurant. De ober probeert een paar woorden Duits te spreken. Uit beleefdheid vragen we of hij soms uit Zwitserland komt. “Nee, uit Mexico” antwoordt de man stralend. Na het eten (met $85 het duurste van de vakantie) gaan de kinderen voor de zoveelste keer deze vakantie weer eens het zwembad uitproberen. Wij bekijken ondertussen een huizengids van Carmel, meegenomen uit het winkelcentrum. Een Spaanse Hacienda bij Pebble Beach lijkt ons wel wat. Alleen dient er dan wel iets van de vraagprijs (19,9 miljoen dollar) af te gaan. (Overigens op het moment van het schrijven van dit verslag is de vraagprijs al gezakt tot 19,5 miljoen dollar. Er zit beweging in. Misschien komen we nog tot elkaar) (adres makelaar: http://www.uniquepeninsulahomes.com/)